
Wellness pro elektromobily
Jak se určují servisní standardy?

Přijedete do servisu, necháte v něm auto a o zbytek už se nemusíte starat – stačí, když si později vůz zase vyzvednete. Na první pohled nic složitého. Jenže jakmile se za vámi zavřou dveře, ke slovu se dostává promyšlená logistika a pečlivě stanovené postupy. Ty je potřeba šít na míru i elektromobilům, kterých na trhu přibývá. Za vznikem after sales standardů pro e-mobilitu ve Škoda Auto stojí Ida Veitová. Čím se musí servisy řídit?

„Elektromobilů se prodává čím dál tím víc a přijde i čas, kdy s nimi bude potřeba zajet do servisu,“ začíná Ida vyprávět. „Navíc vyžadují zcela jinou péči než vůz se spalovacím motorem.“ Se svým týmem proto definuje, jak by se servisy měly o auta poháněná baterií správně starat. Ať už sem přijedete s hybridním, nebo plně elektrickým modelem – třeba novým Enyaqem iV.
Jednotliví servisní technici absolvují různé druhy školení, mimo jiné v novém tréninkovém studiu, které oddělení after sales vybudovalo s příchodem pandemie. „Musí se naučit zacházet s vysokonapěťovou baterií, poznat její vlastnosti, umět ji správně nabíjet a osvojit si bezpečnost práce. Představujeme jim i nutné dílenské vybavení,“ jmenuje Ida příklady nepostradatelných znalostí a dovedností. V jistých případech navíc musí elektromobil do karantény – třeba když ho do servisu přivezou po těžké nehodě a hrozí riziko nebezpečné reakce s okolím. Pro tyto účely musí být u servisního centra speciální místo. I jeho podobu Škoda Auto určuje.
Ida Veitová
after sales specialistka pro e-mobilitu
Ve Škodovce pracuje tři roky. Bakaláře má z ČVUT, pak zamířila na Škoda Auto Vysokou školu, kde vystudovala globální podnikání a marketing. Už při studiu získala cenné zkušenosti prostřednictvím stáže v oddělení nákupu, kde později začala i pracovat. „Nakupovala jsem baterie a nabíjecí kabely pro plug-in hybridy i čistě elektrická auta. Elektromobilita mě tedy provází už od začátku a myslím si, že má velkou budoucnost,“ říká. Později přestoupila do oddělení after sales, kde dnes tvoří standardy e-mobility pro servisní síť. „Moje práce je pro mě nesmírně zajímavá a různorodá, baví mě nadšení, s jakým tu vznikají nové projekty – nedávno třeba právě energy storage ze starých elektrobaterií. Řešíme ale i celokoncernová témata ve spolupráci s trhy napříč celým světem. Zabýváme se třeba tím, jak efektivně rozložit servisní odbornost v rámci daných zemí, aby nedocházelo k nedostatku, popřípadě přílišné koncentraci servisů stejného levelu ve stejném místě, a to i v kombinaci koncernových značek.“


A co když vůz potřebuje vyšší úroveň péče, než daný servis poskytuje? „Odveze se do jiného, pro tyto úkoly autorizovaného servisu s potřebnou kvalifikací. Zákazník se tedy nemusí starat, zda je autorizovaný servis v jeho okolí dostatečně vybavený. Zkrátka auto přiveze, a poté opět vyzvedne na stejné lokaci. Ve většině případů se převáží celý vůz, avšak může nastat situace, kdy je potřeba převézt pouze baterii. Standardy proto nastavujeme i pro transfer, kdy baterie cestuje v certifikované dřevěné bedně. Pokud je poškozená, je potřeba využít speciálně vyvinutý kovový obal.“
Když servis vyhodnotí, že už je daná baterie pro pohon nepoužitelná, ke slovu přicházejí standardy pro recyklaci. Ve Škodovce jsou dvě cesty, jak dát bateriím druhý život. „Jednou je recyklace samotná. Moji kolegové se snaží nalézt co nejefektivnější způsob recyklace a následného využití cenných materiálů z bateriových článků. Pokud však baterie splňuje parametry opětovného využití, třeba že její kapacita má okolo 70 % původní hodnoty, tak můžeme využít takzvaný 2nd Life Program,“ popisuje Ida. Takovéto baterie se umístí do zařízení, které akumuluje elektrickou energii – jde o takzvaný energy storage, který se pak využívá pro optimalizaci spotřeby elektrické energie či podporu rozvoje nabíjecí infrastruktury. „Energetické úložiště rozeznáváme ve dvou variantách. Větší pro firmy, jako jsou například dealeři ŠKODA, a menší pro rodinné domy. Energy storage dokáže prodloužit život baterie o dalších deset let i více.“.

Standardy pro servis elektromobilů Ida Veitová a její tým tvoří nejen pro Česko a Evropskou unii, nýbrž i zbytek světa – budou potřeba všude, kde se na trhu ocitne alespoň jeden ze ŠKODA modelů s elektrickým pohonem. „Přáli bychom si, abychom mohli vzít standardy Evropské unie a uplatnit je i ve zbytku světa. Tak jednoduché to ale není. Omezuje nás legislativa jednotlivých zemí, proto musíme počítat s odchylkami,“ vysvětluje. Už teď se například připravuje na příchod elektromobilů z flotily Škoda Auto na Nový Zéland, či Izraele. „To bude teprve výzva,“ směje se.
Mohlo by vás taky zajímat
