Úkolem koncepčního vývoje je hledět do budoucnosti

10. 4. 2025

Vedoucí oddělení koncepčního vývoje Roman Havelka si automobily zamiloval už v dětství. V osmnácti si pak sedl za volant své první Škodovky. A jezdil už jen v nich. Dnes jeho útvar stojí u zrodu každého konceptu, od prvních nápadů až po vstup do sériové výroby. „Při cestování mě vždy hřeje pohled na auta s okřídleným šípem. Je to naše vysvědčení, že svou práci děláme dobře.“

Co všechno zahrnuje váš běžný pracovní den?

Obvykle začíná kolem půl osmé ráno a končí někdy mezi šestou a sedmou večer. V průběhu dne mě zaměstnává pestrá agenda spojená s koncepčním vývojem. Podílím se na celé řadě projektů, které jsou v různých fázích vývoje – od prvotního nápadu až po přípravu na vstup do sériové výroby. Je to velmi pestrá a dynamická práce. Stále se musíte přizpůsobovat měnícím se podmínkám.

V čem všem spočívá práce vašeho útvaru?

Naším úkolem je hledět do budoucnosti. Spolu s kolegy z oddělení strategie nyní pracujeme na tvorbě portfolia, které bude Škoda Auto nabízet až v letech 2028 až 2035. Současně se však věnujeme i projektům v rané koncepční fázi. Mohou to být úplně nová vozidla, ale také příprava následníků stávajících modelů nebo facelifty – a to pro evropský, ale také pro indický trh.

Kdy práce vašeho oddělení končí?

Mohlo by se zdát, že v okamžiku, kdy je koncept hotový. Tak to ale není. Naše práce končí až ve chvíli, kdy vozidlo vstupuje do sériové výroby. Tomu předchází spousta měření, optimalizací a testování.

Váš útvar se skládá z několika oddělení. Která to jsou?

Jde o týmy, které pokrývají celý proces vzniku vozu – od počáteční koncepce až po finální produkt. Nejprve se soustředíme na tvorbu konceptů vozů, kde se řeší takzvaný „package“, tedy rozměrový koncept, který určuje uspořádání sedadel, prostor pro cestující, velikost kufru i ergonomické zadání. Následuje oblast doprovodného designu, kdy se jednotlivé díly skládají do celkového designového konceptu vozu. Další tým pracuje na vyhlazení a optimalizaci povrchových ploch, aby finální design splňoval jak výrobní, tak homologační požadavky. Významnou roli v procesu hraje také tým aerodynamiky. Účastní se ho od prvních predikcí až po finální měření a zajišťuje optimální provedení vozu. Oddělení inovací a virtuálního vývoje se věnuje úzké spolupráci s výzkumným oddělením koncernu VW a zároveň integruje do konceptu moderní virtuální metody právě s využitím umělé inteligence. Snaží se tak dosáhnout jak časové, tak finanční efektivity vývoje projektu. Takto zaručujeme, že konečný produkt bude mít co nejvyšší kvalitu, vlastnosti a zároveň bude i efektivně vyvinutý.

„Digitalizace a její další rozvoj je v naší práci naprosto klíčová.“

Kolik lidí se zapojuje do tvorby jednoho konceptu vozu?

Technický vývoj zaměstnává přibližně 2500 lidí. Počet osob zapojených do konkrétního projektu se nicméně neustále mění podle aktuálních potřeb. Každého projektu se ale, ať už v menší či větší míře, účastní každý z našich specialistů. Tím pádem se na jednom projektu podílí stovky až tisíce lidí. Navíc úzce spolupracujeme nejen v rámci našeho oddělení, ale také s dalšími útvary ve Škodě Auto, jako je například výroba nebo kvalita.

V mnohém vám dnes pomáhá umělá inteligence a digitalizace.

Virtualizace hraje v naší práci naprosto klíčovou roli. Vše, co děláme, je postaveno na datech. Asistence umělé inteligence se nám hodí v oblastech jako design a konstrukce. Využíváme řadu virtuálních ověření, například v oblasti aerodynamiky, ergonomie nebo distrakce. Digitalizaci aplikujeme nejen v technických procesech, ale také v administrativě, aby zaměstnanci mohli věnovat více času činnostem s vyšší přidanou hodnotou.

Nedávno se v automobilce otevřelo nové Centrum virtuálního vývoje. Jak ho využíváte?

Tento multifunkční prostor využíváme k integraci různých aspektů návrhu vozů do jednoho celku. Každý nový koncept totiž musí splňovat spoustu požadavků a řada z nich může být i protichůdná. Nástroje jako virtuální realita a pro ni určené brýle nám umožňují vše detailně posoudit a propojit tak všechny týmy. Můžeme všem ukázat, jak bude výsledek naší společné práce vypadat i fungovat a proč jsou některá řešení či rozhodnutí nutná. V tomto centru optimalizujeme celkové vlastnosti vozu. Zabýváme se jeho ergonomií a celkovým designem. Můžeme tak nové koncepty snadno optimalizovat a zajistit, že se k zákazníkovi dostane skvěle odladěný vůz.

Zjistěte víc o využití AI ve Škodě Auto v rozhovoru s Terezou Vyskočilovou.

Jaké protichůdné požadavky můžou vznikat při vývoji vozu?

Každý tým má na voze trochu jiný zájem. Například ergonomové preferují maximalizaci prostoru v interiéru, zatímco odborník na aerodynamiku upřednostňuje nižší střechu pro lepší efektivitu vozu. A tak se objevují první spory. K tomu se přidávají další aspekty, jako je optika nebo vyrobitelnost – všechny je třeba spojit do jednoho celku. Naším úkolem je sloučit všechny potřebné komponenty – airbagy, klimatizaci, inovace, různé součástky – do prostoru, který musí být nejen esteticky přitažlivý, ale také efektivní a snadno vyrobitelný. Klíčovou roli zde hraje týmová práce, pochopení společných cílů a schopnost hledat kompromisy.

Zajímá vás, co dalšího se děje v Centru virtuálního vývoje?

Jak před samotnou prací na konceptu zkoumáte trh?

Na začátku každého projektu nejprve provádíme hlubokou analýzu trhu. Zjišťujeme, jaká je naše pozice, které vlastnosti vozu se zákazníkům líbí, a které naopak nejsou populární. Dále sledujeme, jak se vyvíjí konkurence, abychom mohli připravit produkt, který bude pro zákazníka skutečně zajímavý. Samozřejmě provádíme i řadu zákaznických průzkumů. Naším cílem je vytvořit vozidlo, které osloví statisíce, či dokonce miliony zákazníků, a proto zákaznický výzkum výrazně ovlivňuje výslednou podobu a vlastnosti finálního produktu.

Máte prostor experimentovat s novými materiály a technologiemi?

Tyto experimenty má na starosti náš tým inovací. Dějí se nezávisle na konkrétních projektech. Jako celek rozhodně podporujeme inovativní řešení. Aktivně vyhledáváme materiálové i konstrukční novinky pro budoucnost, abychom zůstali konkurenceschopní a přinášeli zákazníkům špičková simply clever řešení. Vytvořili jsme i speciální platformu, kde každoročně představujeme novinky od našeho inovativního týmu. Následně můžeme tyto pokroky dále integrovat do budoucích fází vývoje.

Jak nahlížíte na autonomní vozidla?

To je spíše vzdálená budoucnost. V cestě jí stojí jednak legislativa, ale také stav českých silnic a vlastně i existence neautonomních vozidel. To autonomní by se neustále muselo vypořádávat s hloupostí těch ostatních.

Vy byste chtěl mít autonomní auto?

Někdy si člověk zařídí rád. Jindy, když třeba dojíždíte dvě hodiny do práce a z práce, je to spíš ztráta času, který by bylo možné lépe využít. V tom druhém případě bych autonomní vůz ocenil a čas využil třeba na vyřizování e-mailů nebo četbu.

Chcete se o vývoji autonomních vozidel dozvědět víc? Přečtěte si rozhovor s Robertem Pěničkou nebo Pavlem Barcalem.

Jak se vyrovnáváte s tím, že některé nápady, které ve vašem útvaru vzniknou, se do výroby nikdy nedostanou?

Každý z nás chápe, že jsme součástí kreativního procesu. Musíme si tedy udržovat zdravý poměr toho, co posuneme dál, a co ne. V každé fázi musíte mít, pokud možno, co nejvíc možností, z nichž vybíráte.

Kudy vedla vaše cesta do Škodovky?

Už jako dítě jsem techniku miloval. Chtěl jsem vědět, jak co funguje. Tak jsem se po studiích přestěhoval z Moravy do Čech za Škodovkou. Začal jsem v ekonomickém útvaru. Díky tomu jsem pochopil nejdřív ekonomický pohled na věc a postupně jsem se pak přesouval do techniky. Šel jsem za tím, co mě baví. Samozřejmě jsem měl i velké štěstí, třeba na nadřízené. Když má člověk dobré nadřízené, jeho rozvoj je mnohem příjemnější.

Ve Škodě Auto jste už od roku 1998. Jaké byly vaše nejcennější zkušenosti?

Každá pozice, kterou jsem si prošel, mě něco naučila a všechno využívám. To, co se naučíte, klidně i u jiných značek, už neztratíte. A získáváte obrovskou výhodu na trhu práce. Škodovka nabízí obrovské možnosti, můžete vystřídat spoustu pozic v různých odděleních a získat rozhled napříč celou firmou, což je vždy velmi užitečné. Já se díky tomu dokážu orientovat ve finančních diskusích, vnímat komplexnost tvorby automobilů nejen po technické stránce, ale i projektové a finanční. Myslím, že i proto někteří lidé tráví ve Škodovce celou svou kariéru. Mohou vyzkoušet spoustu různých pozic bez toho, aby museli opouštět firmu. Je to silný zaměstnavatel s mnoha možnostmi rozvoje.

Jakou radu byste dal lidem, kteří možná právě teď zvažují práci ve Škodovce?

Pokud máte rádi automobily a techniku, neváhejte. Práce v tomto oboru vám umožní vidět celý proces – od prvotní myšlenky až po finální model, který se objeví na silnicích. Je to fascinující a dynamický průmysl, který vytváří jeden z nejkomplexnějších produktů na trhu. Nabízí vám možnost naučit se spoustu nových věcí a získat cenné zkušenosti.

Jaké bylo vaše první auto?

Byla to Škoda 1000 MB. V osmnácti jsem začal jezdit Škodovkou a vlastně jsem nikdy nepřestal.

Který model z portfolia Škody Auto se vám líbí teď?

Mám pětičlennou rodinu, takže na vozech oceňuji hlavně prostornost a dobré jízdní vlastnosti. Proto se mi momentálně nejvíc líbí Superb, Kodiaq a Enyaq. Jsou to jedny z nejlepších modelů na trhu.

Co vás v práci těší?

Efektivita. Když se všichni shodneme na řešení, implementujeme ho, a ono funguje. A další den můžeme na takovou práci navázat. Také mám vždy radost, když jsem na dovolené někde mimo Českou republiku a vidím tam spoustu aut s okřídleným šípem. Hřeje mě to u srdce a je to zároveň i takové vysvědčení, že svou práci děláme dobře a naše vozy si své zákazníky nachází.

Co vás baví, když pracovní den skončí?

Sport, cyklistika, zkrátka pohyb v přírodě. Také mám rád řízení. Rád auta střídám a zkouším různé modely. Vypadá to, že jsem tuto svou lásku přenesl i na své syny, které auta také baví.

ROMAN HAVELKA

vedoucí koncepčního vývoje Škody Auto

Láska k automobilům se u Romana Havelky projevila už v dětství. V osmnácti pak sedl do první Škodovky a značce už zůstal věrný. Kvůli své lásce k technice se rozhodl přestěhovat z Moravy do Čech a v roce 1998 začal pracovat ve Škodě Auto.

Prošel různými odděleními a pozicemi, což mu umožnilo poznat celý proces výroby vozu hned z několika perspektiv. Podílel se třeba na vývoji vozu Škoda Superb. „Každá pozice, kterou jsem si prošel, mě něco naučila a všechno využívám,“ říká. Uchazečům o místo ve Škodě Auto radí nebát se a jít do toho. „Škodovka je silný zaměstnavatel, který nabízí obrovské možnosti.“

Ve volném čase tráví Roman rád čas v přírodě, ideálně pohybem. Baví ho například cyklistika, turistika a zimní sporty. Tuto lásku po něm zdědil i jeho syn, který na kole dokonce závodí. Roman také rád řídí a zkouší nové modely vozů.


Mohlo by vás taky zajímat

Naše auta musí skvěle jezdit v mrazech i tropech

Elektrotechnika a mechanika se bez sebe nikdy neobejdou

Virtuální vývoj nám dává náskok