STUDOVAT A RELAXOVAT ZÁROVEŇ

Proč na vysokých školách vytvářet chill-out zóny?

Pohodlné sedačky místo klasických školních lavic, design inspirovaný street artem a geometrickými tvary místo obyčejné chodby s bílými zdmi. Přesně tak vypadá chill-out zóna UNI.Space. Těmito nevídanými prostory se můžou pochlubit některé české univerzity – nově třeba ČVUT a ČZU. Proč má smysl taková místa vytvářet? Mluvili jsme s Davidem Dvořákem, který má ve Škoda Auto na starost spolupráci se školami.

Představte si, že se potřebujete připravit na přednášku nebo se potkat s kolegy kvůli školnímu projektu. Můžete zamířit do knihovny nebo do kavárny poblíž školy. Anebo se usadit do UNI.Space. Uvelebit se na pohovce z recyklovatelného materiálu, zapojit notebook do nabíječky, pracovat a užívat si klidné a inspirativní zázemí.

Design vytvořilo ve spolupráci se Škodovkou studio Koncept 6 production. Industriální atmosféru doplňují streetartové prvky, výrazné barvy a geometrické tvary. „Prostory na pražském ČVUT se navíc pyšní i další specialitou – expozicí modelu ENYAQ iV, prvního výhradně elektrického modelu od Škoda Auto,“ říká David Dvořák. V budoucnu by měla tato instalace přibýt i na dalších vysokých školách.

Škoda Auto se snaží využívat obnovitelné zdroje – zkrátka být šetrná k životnímu prostředí. Právě proto dominuje interiéru modelu ENYAQ iV modulární sestava s potahy, které jsou z 98 % recyklovatelné.

Jak takový univerzitní prostor vlastně vzniká? „V první řadě je potřeba vytipovat vhodný interiér – ideálně takový, kde je vysoká frekvence studentů. Poté následuje tvorba vizuálního konceptu. A pak už se můžeme pustit do stavebních úprav – nejprve řešíme odhlučnění místa, třeba akustickou pěnou. Může se to zdát jako malichernost, ale když se s někým bavíte a slyšíte ozvěnu, je to nepříjemné jak pro vás, tak i pro ostatní. Potom se vrhneme na podlahu. Na školách často bývají staré dlaždice ze sedmdesátých let, tak se je většinou snažíme přikrýt kobercem, nejlépe barevným. Studenti se pak tam pak začnou cítit příjemněji,“ popisuje David, jak se proměňuje obyčejná školní chodba na místo, ve kterém budou chtít všichni trávit volný čas. „Když jsme teď na podzim dokončovali prostory na ČVUT, ještě před slavnostním otevřením už tam posedávala spousta studentů. A nemohl za to začátek semestru, protože ten už pár týdnů běžel. Bylo zkrátka vidět, že se v nových chill-out zónách studenti zabydleli a líbí se jim tam.“

UNI.Spaces, UNI.Lab, AIM.Lab.
Jaké další projekty Škoda Auto pro studenty vytváří?

UNI.Spaces představují designové multifukční prostory pro studenty na vysokých školách – konkrétně na ČZU, ČVUT v Praze, VUT v Brně, na ZČU v Plzni, Univerzitě Pardubice a na VŠB-TUO v Ostravě. Studenti zde najdou dostatek klidu pro přípravu ke studiu nebo oddech. Škoda Auto spustila na univerzitách ale i další zajímavé projekty. V září otevřela Škoda Auto na Vysoké škole Báňské zase AIM.Lab originální laboratoř zaměřenou na analýzu dat, strojové učení, umělou inteligenci a optimalizaci ve výrobě. Na Technické univerzitě v Liberci pak najdete takzvaný UNI.Lab, sdílené pracoviště pro studenty, kde se můžou například seznámit s expozicí elektromobility. K dispozici zde mají i několik 3D tiskáren.

Cesta, jak být studentům blíž

UNI.Spaces představují nejen prostory, které mají vysokoškolákům zpříjemnit studium, ale i způsob, jak do Škodovky přilákat mladé talenty. „Možná to bude znít jako klišé, ale studenti jsou naše budoucnost. A my se k nim chceme dostat blíž, ale nenásilnou cestou – třeba tak, že zlepšíme místo, kde tráví čas mezi přednáškami a cvičeními, a vytvoříme zázemí pro vzdělávání,“ popisuje David, podle kterého si školy zaslouží trochu péče navíc – i co se designu a architektury týče.

„Studentům nechceme vnucovat letáčky. Oslovujeme je jinou formou – ať už prostřednictvím těchto chill-out zón, nebo dalších aktivit. A často se sami od sebe začnou o příležitosti ve Škodovce zajímat.“ Právě proto najdou v těchto UNI.Spaces také informační obrazovky a panely, kde se dozví bližší informace o kariérních příležitostech v automobilce pro studenty (stáže), absolventy (trainee program) a doktorandy. „Zároveň také organizujeme přednášky, kde se můžou setkat s našimi odborníky. Když student uvidí svého budoucího šéfa, je to nejlepší příležitost, jak zaujmout. Na LinkedInu se dozvíte spoustu věcí, ale nezjistíte, jak na vás daný člověk působí v reálu. Často se i stává, že si naši odborníci už na škole hledají lidi k sobě do týmu,“ uzavírá David Dvořák.

David Dvořák

specialista na spolupráci s vysokými školami

David ve Škoda Auto už dva roky pracuje jako HR specialista. Předtím v automobilce několik let působil jako odborník na mezinárodní marketing, měl na starost technické exponáty pro světové výstavy v Ženevě, Paříži či Frankfurtu. „Proto jsem rád, když můžeme pro nějakou univerzitu prezentovat své modely. Navíc je mi prostředí univerzit velmi blízké,“ říká David. Vystudoval cizí jazyky a cestovní ruch, do technických oborů ale pronikl rychle a dnes se zaměřuje převážně na elektrotechnické a strojní fakulty. „Když se s lidmi z oboru potkáváte, leccos nasajete. Jsem takový technik-amatér, to je to správné slovo,“ směje se. David se věnuje také projektu Technologická gramotnost, který chce motivovat mladé lidi na středních školách k dalšímu studiu technických oborů. V rámci projektu pod záštitou Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze a MŠMT se žáci dozví řadu informací o tématech, jako jsou elektromobilita, umělá inteligence, IoT (internet věcí) a kybernetická bezpečnost – chytrou a zábavnou formou.