PŘI TESTOVÁNÍ BATERIE MÁTE JEN JEDEN POKUS

Energetickou bilanci při jízdě musíme pokrýt tak, aby se řidič na auto mohl vždy spolehnout, říká vývojový inženýr energetických komponentů Daniel Máčala

Ačkoliv si to možná běžný řidič elektromobilu kolikrát ani neuvědomí, baterii ve svém voze využívá prakticky neustále. Od startování přes vyhřívání sedadel až po zajištění bezpečí v případě selhání alternátoru. Nad vývojem nízkonapěťových energetických komponentů, mezi které spadá i dvanáctivoltová baterie, dohlíží rodák z Frýdku-Místku a absolvent brněnského VUT Daniel Máčala. Setkáváme se v technologickém centru Česana v Mladé Boleslavi, kde dnes vývojový inženýr tráví většinu času. Na co se zaměřuje v rámci projektu BETA+ a proč mu vyhovuje práce v nadnárodním koncernu?

„I v elektrotechnickém oboru by člověk měl mít strojařské myšlení, nejde totiž jen o vodiče a zapojování různých drátů. Některé díly se musí specificky upevňovat, proto je nutné mít konstrukční znalosti,“ míní Daniel Máčala, který pracuje jako vývojový inženýr energetických komponentů. Do Škoda Auto nastoupil v druhé půlce roku 2019 prostřednictvím Trainee programu, díky němuž poznal firmu rovnou z několika rozličných pozic. Vazby na kolegy, které získal pomocí Trainee programu využívá při práci dodnes. „Když něco potřebuji zjistit mimo své oddělení, tak většinou najdu na daném oddělení známou tvář, kterou jsem poznal během Trainee programu a mohu se na ní vždy obrátit s patřičným dotazem,“ tvrdí Daniel a pochvaluje si možnosti networkingu, které mu program pro absolventy poskytl.

V čem spočívá Trainee program?

Jde o jedinečnou příležitost, jak začít kariéru. Program trvá rok a je určený pro absolventy vysokých škol, kteří si v rámci takzvaných rotací zkusí práci v různých odděleních automobilky. Program má dvě větve.

Business Trainee program
Skvělá volba pro ty, kdo studovali ekonomicky či byznysově zaměřené vysoké školy. Nahlédnete do oddělení marketingu, HR, strategie, nákupu nebo třeba aftersales. Povedou vás zkušení mentoři. „Oceňujeme mimo jiné dobré komunikační schopnosti, týmového ducha i schopnost prosadit se – ale vždy s pokorou,“ říká vedoucí programu Bětka Budinská.

Tech Trainee program
Je určený absolventům technicky zaměřených vysokých škol. Stanete se součástí týmů, které rozvíjejí vývoj, kvalitu i výrobu, a budete pracovat pod vedením špičkových odborníků. Třeba na projektech, které se věnují elektromobilitě. Právě v té vidí Škoda Auto budoucnost automobilového průmyslu. „Skvělé komunikační schopnosti nehrají u technicky zaměřených trainees až takovou roli, při přijímacím řízení spíš hodnotíme zájem o obor, odbornost a chuť pracovat ve skupině,“ doplňuje Bětka.

Přečtěte si celý rozhovor s Alžbětou Budinskou.

Před začátkem profesní kariéry studoval Vysoké učení technické v Brně. Na Fakultě strojního inženýrství se nicméně nevěnoval primárně elektrotechnice. Třebaže se studijní obor týkal i zkoumání kvality, spolehlivosti a údržby robotů, na svém novém působišti v Mladé Boleslavi se Daniel musel doučovat mnoho nových věcí. Ačkoliv má podle něj obecné elektrotechnické vědomosti skoro každý, na konci minulé dekády osobně prožil výstup z komfortní zóny. „Každý zná základy jako Ohmův zákon. U složitější problematiky a konkrétních elektrických schémat ale nezbývalo nic jiného než se všechno doučit.“

Dvanáct voltů

Oddělení pro vývoj nízkonapěťového energetického systému se zabývá několika různými komponenty, jako jsou alternátory, pojistkové boxy a především baterie. Daniel Máčala v rámci něj není zodpovědný za jeden konkrétní komponent, dohlíží spíš na celek a řeší více aspektů daného projektu. „Často se účastním různých schůzek, kde řešíme například legislativní požadavky daného projektu nebo změny v zástavbě vozů. Poznatky pak přináším do našeho týmu, který s nimi dále podrobně pracuje. Na denní bázi řeším zároveň i administrativní věci jako tabulky, grafy a rozsáhlé mailové diskuze,“ upřesňuje Daniel a zamýšlí se, jak by člověku, který se nepohybuje v oboru, popsal, co vlastně znamená dvanáctivoltová energetická soustava.

Kromě toho, že ji lze označit za denní chléb vývojového inženýra Škoda Auto, zároveň představuje nezbytnou součást vozu, která může i zachraňovat životy. Po alternátoru, tedy primárním zdroji energie v automobilu, zajišťuje baterie dvě hlavní úlohy. „Slouží ke startování a také jako redundantní zdroj, kdyby se náhodou stala nějaká porucha nebo nehoda a přestal by fungovat alternátor. Baterie proto musí splňovat homologační předpisy,“ vysvětluje Daniel a pokračuje: „Vůz se při rychlosti 15 kilometrů za hodinu automaticky zamkne, baterka poskytuje proud, který zajišťuje, že se při eventuální havárii auto bezpečně odemkne a řidiči umožní opustit vozidlo.“

Při vývoji 12V baterie se proto zohledňuje energetická spotřeba celého vozu, ale také zástavbové hledisko. Vzhledem k tomu, že baterie mohou vážit i přes 20 kilogramů, vývojoví inženýři musí brát v potaz jejich přístupnost z hlediska montáže i ergonomie. „Musíme pokrýt energetickou bilanci celého vozu při jízdě tak, aby se řidič mohl na auto spolehnout. Potřebuje jistotu, že mu během jízdy nezhasnou světla, ale i například, že může v zimním období využít komfortní spotřebiče jako vyhřívání čelního skla, sedaček a tak dále. Proto ke každé výbavě vozu přiřazujeme určitou kapacitu a technologii baterie,“ doplňuje Daniel Máčala.

Elektrovozy pro kurýry?

ŠKODA ENYAQ iV patří mezi nejžádanější SUV modely v České republice. Daniel Máčala tento trend podporuje, osobně se ale zamýšlí také nad využitím elektromobility v kontextu menších osobních aut pro dopravu ve městech. „Využití by mohla najít například u kurýrů nebo rozvážek jídla,“ konstatuje Daniel a dodává: „Malé elektrovozy jsou skladné, dají se rychle nabít a můžou být velmi praktické.“

Baterie napříč značkami

Daniel je spoluzodpovědný hlavně za projekt BETA+, který se točí okolo modelů ŠKODA SUPERB a Volkswagen Passat. V rámci BETA+ projektu se bude osobně účastnit také crash testů prototypů. „Jednou z mých zodpovědností je také dohlížet na chod stavby prototypů a osobně bych měl být přítomný i u crashových testů, protože se musí zkontrolovat, jestli je ohledně baterie vše v pořádku. Sleduje se nejen její umístění, ale třeba i momenty utažení. Když se nedodrží všechny náležitosti a baterie se například uvolní, tak už se daný crash test nedá opakovat, což je nepřípustné. Máte jen jeden pokus.“

Právě spolupráce mezi značkami a kolegy napříč koncernem si vývojový inženýr velice cení. Jde podle něj o skvělou cestu, jak získávat nové kontakty a know-how. „Vedle projektu BETA+ se má práce týká třeba i vývoje nového typu baterie. Konkrétně jde o bezolovnatou baterii, na které spolupracuje celý koncern. Naše oddělení může být u zrodu celé technologie a přinášet vlastní pohledy,“ uzavírá Daniel Máčala.

DANIEL MÁČALA

Vývojový inženýr energetických komponentů

Do Škoda Auto nastoupil v září 2019 v rámci Trainee programu. Ve volném čase se věnuje hlavně cyklistice a běhu na lyžích, letos absolvoval proslulý závod Jizerská padesátka.

„Člověk si touto cestou otestuje své limity a zjistí, na co má. Padesát kilometrů přece jenom není úplně krátká vzdálenost,“ usmívá se Daniel.

Odmala měl hory nablízku, narodil se totiž ve Frýdku-Místku a vždy se mu líbily reliéfy Beskyd. Na své současné pozici se věnuje především projektu BETA+, se svým oddělením je také součástí koncernové spolupráce ohledně vývoje nového typu baterie. „Baví mě, že je vývoj automobilu velice dynamický. Okolnost, kterou prezentuji dnes, se může za týden změnit. Může se objevit efektivnější řešení, změní se situace na trhu nebo nemusejí vyjít crashové testy podle simulace,“ poznamenává.


Mohlo by vás taky zajímat

Vývoj baterií je jako stavebnice

Jak šetřit palivo?

Karta nabitá energií

Item 1 of 3