JÁ, INOVÁTOR
Zlepšujeme stávající a přidáváme chybějící, říká trendsetter svařovny MBII Jakub France
Spojujeme se krátce po Jakubových státnicích – právě úspěšně dokončil inženýrské studium na vysoké škole spadající pod Škoda Auto. „Konečně mám odškrtnutý další velký úkol a teď se můžu naplno pustit do práce,“ říká. Jako trendsetter svařovny MBII neustále hledá cesty, jak výrobu a údržbu zefektivňovat. Ukazuje, že i malá změna může zaměstnancům ušetřit starosti, firmě zase čas a peníze. Vymyslel chytré řešení pro skladování náhradních dílů, velkým tématem je pro něj i redukce spotřeby energií a digitalizace.
Začněme ale tam, kde se poprvé ukázalo, že Jakuba zajímá vše, co je nové a inovativní. Na ekonomickém lyceu v České Lípě. „S partou spolužáků jsem se přihlásil do soutěže Navrhni projekt. Měli jsme si zkusit, jak se získávají dotace a další druhy finanční podpory. Přišli jsme s projektem, který řešil rekuperaci a energetickou soběstačnost naší školy. Nakonec jsme se dostali do státního kola a skončili druzí,“ vzpomíná. Jenže projekt nezůstal jen na papíře – později se opravdu realizoval. „Třeba jednou budeme mít ve škole busty,“ směje se Jakub. „Každopádně to byla skvělá zkušenost, naučil jsem se prezentovat své nápady a pracovat v týmu.“
Dovednost argumentovat a stát si za svým se mu hodí i teď, kdy vymýšlí inovace ve svařovně. „Koronavirová krize mou práci dost omezila, původně jsem měl jezdit po veletrzích a sbírat inspiraci, informace a kontakty. Akce však byly zrušené, proto jsem ty dva roky využil k hledání jiného pohledu na stávající projekty a pustil se do jejich digitalizace,“ říká. Vymyslel třeba inovativní systém sbírání technických připomínek k novým výrobním linkám.
„Když se linka staví, údržbáři do ní mají povolený vstup a kontrolují, zdali se tam nevyskytují například konstrukční chyby či jiné nedostatky – pokud nějaký problém najdou, sepíšou technickou připomínku. Celý systém jsme sjednotili tak, aby se vše zapisovalo na jedno místo a do jedné zadávací tabulky. Dříve to působilo velmi chaoticky. Teď má vše jasnou strukturu a koncept. Vždy vidíme, v jaké fázi stavby a kým byla připomínka zadána i jestli už je vyřešená. Zkvalitnili jsme předávání informací, a předcházíme tak i problémům v provozu,“ popisuje projekt Jakub France.
Tolik robotů se na svařovně aktuálně nachází. „Proto se zabýváme také vibrodiagnostikou a prediktivní údržbou. Chceme předcházet prostojům ve výrobě," říká inovátor Jakub France. Trendsetteři Škoda Auto své nápady sdílejí při pravidelných setkáních, takzvaných poolech. Řešení, se kterým přijde jeden provoz, lze leckdy adaptovat i pro další haly.
Nejvíc Jakuba však těší takzvané minimarkety neboli kanbanové sklady. „Přemýšleli jsme, jak rychleji opravovat výrobní linky. Dřív vše běželo složitě: když se něco porouchalo, údržbář nebo výrobní dělník k lince přišel, zajistil diagnostiku. Následně musel volat do centrálního skladu, poptat vhodné díly a vyzvednout je – jenže hlavní sklad je někdy i půl kilometru daleko,“ vzpomíná Jakub. „Tak jsme si řekli, že by díly, které se nejčastěji mění, měly být k dispozici přímo u linek.“
Vzniklo tak šest malých skladů s inovativním systémem, který zpřehledňuje a urychluje zadávání i vyskladňování potřebných dílů. Zároveň je vždy dohledatelné, kdo a kdy s jednotlivými komponenty operoval. Koncept se už dříve uplatňoval v Kvasinách, tým svařovny si ho však adaptoval pro vlastní potřeby. „Velkým tématem je pro nás digitalizace – snažíme se hledat cesty, jak ještě lépe vytěžit vybavení, které tu máme. Třeba tablety. Umím si představit, že začneme využívat rovněž QR kódy. Pracovník by je pomocí tabletu mohl načíst a jeho požadavek by se okamžitě odeslal do skladu přes hromadnou objednávku,“ vysvětluje Jakub.
Dopravu mezi sklady pracovníkům usnadňují jízdní kola. „Šetříme tak čas, který by jinak potřebovali pro přesun,“ vysvětluje Jakub France. V tomto kontextu zase jeho tým řešil, jak nahrazovat opotřebené gripy (neboli rukojeti) na řídítkách. Pomohl 3D tisk. „Místo abychom gripy dokupovali, vytiskneme si je a ušetříme,“ doplňuje místní trendsetter. „Tiskneme ale třeba i různé cedule, které zaměstnancům usnadňují pohyb v prostoru, kancelářské pomůcky či stojné nožičky pro tříkolky, které zlepšují jejich stabilitu.“
Jakub se svým týmem testuje i brýle pro rozšířenou realitu. Zatím se v provozu nepoužívají, do budoucna by ale mohly pomáhat například při videokonferencích. „Údržbář by se mohl na dálku spojit s jiným odborníkem, který uvidí stejný obraz. Můžou spolu komunikovat, radit si…“ jmenuje Jakub možné přednosti chytrých brýlí, které má svařovna vypůjčené z FabLabu, testovacího centra prediktivní údržby.
K čemu slouží chytré brýle HoloLens 2?
Zjistěte víc
Další velké téma pro trendsettera? Soběstačnost. Ostatně, jak dokládá výše zmiňovaný studentský projekt, Jakub se jí zabýval už na střední škole. „Práci s energiemi teď řešíme i v rámci údržby. Velkým problémem je stlačený vzduch, jde o nejdražší energii. Nevidíte, když uniká, některé úniky nejsou ani slyšitelné,“ přibližuje. Problém vyřešila audiovizuální kamera pro měření stlačeného vzduchu. Zařízení dokáže odhalit frekvence, které vzduch vydává, když uniká. „My jsme pak schopni odhalený únik zastavit a vše opravit. Co nezachytí lidské smysly, technologie odhalí za pár vteřin.“
Sebevíc přelomové nápady ale nemusí uspět, pokud do nich nedokážete lidi správně „nakoupit“. „Kolegové, kterých se mají dané změny týkat, musí vědět, k čemu jim novinky budou a jak jim můžou pomoct. Proto se je do projektů snažím zapojovat hned od začátku. Nenutit, ale vysvětlovat přínosy. To je přístup, který se mi velmi ověřil,“ uzavírá Jakub France.
JAKUB FRANCE
Trendsetter a inovátor svařovny
K autům ho to táhlo od malička, Škoda Auto mu proto padla do oka. „Líbí se mi, že firma nabízí řadu možností, jak se prosadit a seberealizovat,“ vypráví. Začínal jako stážista, byl rovněž součástí rozvojového programu Student Talent Pool, který sdružuje mladé talenty. „Pak přišla nabídka, kterou jsem nemohl odmítnout. Zrovna se na svařovně otevírala pozice trendsettera a protože jsem se o nové technologie vždy zajímal, věděl jsem, že tohle bude něco pro mě. Navíc bylo velkým benefitem, že mi Škodovka pomohla s financováním mého studia,“ vypráví.
„Nechtěl jsem dělat jen za počítačem, ale pohybovat se v terénu. Být tam, kde se auta vyrábějí. Teď jsem ve středu dění, což mě nesmírně baví.“
Když před více než dvěma lety nastupoval na pozici trendsettera, čekaly ho návštěvy po veletrzích, výstavách a místních i zahraničních závodech… Jenže začala koronavirová krize. „A tak jsem se raději zaměřil na zlepšování stávajícího provozu svařovny,“ říká. „Teď už se snad všechno vrací k normálu a konečně budu mít příležitost sbírat informace všude po světě!“