INOVÁTOŘI MAJÍ SKUTEČNÉ SUPERSCHOPNOSTI
Mění svět díky podnikavosti, vášni pro technologie a touze učit se, říká byznys analytička Veronika Marčeková
Vybrat si ikonku avatara, získat nadpřirozené schopnosti a pomocí technologií a inovátorství zachránit svět. I tak začínají počítačové hry. Podobný zážitek ale čeká také návštěvníky Škoda Auto Edu.Labu, mobilní laboratoře. Žáci základních škol se tu dozvídají, jak fungují moderní technologie. O projektu nám vyprávěla byznys analytička z oddělení vnějších vztahů Veronika Marčeková.
Představte si tahač s návěsem, ve kterém se proměníte v superhrdinu, ale také pochopíte principy umělé inteligence. I takovou příležitost nabízí mobilní laboratoř Edu.Lab, se kterou Škoda Auto obráží základní školy. Na podzim navštívila regiony v okolí závodů automobilky, ale také Zlín, Brno, Jihlavu, Olomouc, Frýdek-Místek či České Budějovice.
Když kamion dorazí na místo, připraví se jednotlivá stanoviště, která se nachází vně i uvnitř návěsu. Venku najdete expozice vyžadující větší prostor – třeba robota Yumiho, který dovede čepovat limonádu. Pokud mu poklepete na levé zápěstí, dostanete malinovku, pokud na pravé, ochutnáte citronádu. A pamatujete si na autíčka na dálkové ovládání a jejich závodní dráhy? Před Edu.Labem si můžou žáci vyzkoušet, jak takové auto jezdí, když ho místo ovladače řídí umělá inteligence, a porovnat rozdíl.
Robot Yumi a auto poháněné umělou inteligencí jsou však jen začátek. Co žáky čeká, když vstoupí do vnitřních prostor Edu.Labu? Dvě stanoviště virtuální reality, termovize, 3D tisku a několik stanovišť umělé inteligence. Doslova škola hrou. Laboratoř je koncipována jako prostředí superhrdinů bojujících se zlým profesorem, který ohrožuje svět. A naši hrdinové ho můžou – díky jednotlivým technologií a touze hledat inovativní řešení – zachránit. Na začátku dostanou žáci k dispozici aplikaci, kde si zvolí avatara superhrdiny – Weru nebo Abnera. Na každém stanovišti pak získají za správně zodpovězené otázky schopnosti a vybavení, které jim má pomoci v boji proti profesorovi.
„Jsem velká fanynka superhrdinských filmů a komiksů. A tak mě napadlo, proč to téma nevyužít v kontextu technologií. Každý inovátor je vlastně takový hrdina. Musí být podnikavý, mít touhu poznávat, učit se a objevovat nové cesty… a právě prostřednictvím těchto superschopností pak mění svět třeba tím, že vynalézá nové technologie. Právě chuť inovovat vám umožní stát se superhrdinou v tom pravém slova smyslu i v reálném životě. Skvělým příkladem může být použití technologií například k zajištění posunu směrem k ekologičtější a efektivnější výrobě či logistice, a tím dosažení větší udržitelnosti celého procesu výroby aut,“ vypráví Veronika o svém nápadu, jak navrhnout laboratoř, aby byla pro děti zajímavá a zároveň přínosná.
„Inovátoři mají skutečné superschopnosti. Podnikavost, touhu učit se, objevovat nové cesty a umění ovládat moderní technologie. A s nimi mění svět,“ říká byznys analytička Veronika Marčeková.
Veronika Marčeková
byznys analytička
Veronika se ve Škoda Auto věnuje společenské odpovědnosti firmy. „S kolegy rozvíjíme téma technického vzdělávání či edukace v oblasti dopravní bezpečnosti, zabýváme se mobilitou bez bariér, podporujeme atraktivitu regionů, kde ŠKODA působí,“ vyjmenovává Veronika. Do Škodovky se dostala před čtyřmi lety. Tehdy nastoupila do oddělení prodeje, kde po čase dostala na starost ŠKODA Handy, program zaměřený na podporu prodeje vozů klientům s handicapem. „Zkušenosti z oblasti prodeje vnímám jako obrovskou výhodu při své současné práci. Když vidíte, kolik úsilí stojí dostat finální produkt k zákazníkovi, začnete nahlížet na společenskou odpovědnost firmy jinak. Musí být udržitelná, smysluplná a systematická. Někdo vnímá CSR jako slepé rozdávání peněz neziskovým organizacím, my ale s partnery vytváříme projekty, do kterých dáváme něco ze sebe a z know-how firmy. Tak, aby cílové skupině přinášely vysokou přidanou hodnotu a jejich dopad byl maximální.“
„Do Edu.Labu jsme chtěli dostat technologie, které dnes ve výrobě určují směr – třeba umělou inteligenci, hrající důležitou roli v optimalizaci procesu nejen výroby, ale také například v oblasti logistiky. Nejde jen o to danou technologii představit, ale rovněž ji zasadit do kontextu, aby děti dovedly pochopit, jak se využívá v praxi,“ popisuje Veronika. Žáci také nejsou na svou superhrdinskou hru sami – na jejich cestě jim pomáhají trainees a stážisté ze Škoda Auto, kteří jim ukáží prohlídku stanovišť a zodpoví otázky.
Zajímají vás další podrobnosti o Edu.Labu? Poslechněte si povídání Petra Švarce, IT architekta systémů umělé inteligence.
Hra na superhrdiny je cestou, jak zajistit konkurenceschopnost
Proč vlastně podporovat žáky v jejich rozvoji? „Technické vzdělávání je jednou z našich klíčových společensky odpovědných aktivit. Proto jsme si říkali, že právě v této době – kdy dochází k opravdu velkým transformačním změnám v celém průmyslu – je potřeba dětem co nejlépe toto téma přiblížit a ukázat jim, co je v budoucnu čeká,“ vysvětluje Veronika pozadí celého projektu. „Dnes se výroba posouvá velmi rychle, každý bude muset zvládnout obsluhovat moderní technologie a dobře jim rozumět. A rovněž se dobře umět adaptovat na změny – jen tak může být zajištěna konkurenceschopnost nejen jednotlivých podniků, ale celé republiky jako takové.“ Jak tomu pomoci? Podpořit technické vzdělávání a zaměřit se na rozvoj oborů STEM a IT. „Ne na všech školách se děti k důležitým tématům dostanou, proto pro nás bylo důležité, aby byl koncept Edu.Labu mobilní – a mohl tak jezdit mezi základkami. Díky tomu můžou děti získat vhled do tématu užití moderních technologií a naživo si je vyzkoušet. Tyto technologie jsou totiž pro žáky většinou nedostupné.“
Přestože některé školy mají vybavené dílny i učebny, neznamená to automaticky, že se děti s novými technologiemi zvládnou dobře seznámit, často totiž chybí proškolení učitelé. „Pomáháme proto také pedagogům – i ti můžou se žáky Edu.Lab navštívit. Mají možnost s námi navázat i další spolupráci. Kromě laboratoře organizujeme projekt Věda má budoucnost, který má rozvíjet badatelské schopnosti u pedagogů – tak, aby byli schopni například fyziku vyučovat zajímavým způsobem a dokázali žáky nadchnout. Místo memorování vzorečků se můžou zaměřit na provádění pokusů. Nezůstáváme ale jen v bublině STEM, nabízíme pomocnou ruku také v jiných strategických tématech a pod patronátem Nadačního fondu Škoda Auto pomáháme rozvoji základních škol v regionu Kvasinska, Vrchlabska a na Mladoboleslavsku. Zkrátka se snažíme podporovat vzdělávání komplexně,“ uzavírá Veronika.