COMING OUT UDĚLÁM KDYKOLI A KDEKOLI
„Chci tím inspirovat ostatní, aby se nebáli mluvit o svých potřebách," říká systémový analytik Vojtěch Pospíšil

Že jsou nadnárodní korporáty plné uzavřených, nudných lidí? Tenhle stereotyp naprosto boří kreativní a živelný Vojtěch Pospíšil, který pracuje ve Škoda Koncernovém kompetenčním centru pro SAP® software (Škoda GCC) jako systémový analytik. Denně přispívá ke správnému chodu řízených skladů po celém světě. Protože je opravdový extrovert, angažuje se v celé řadě aktivit, včetně skupiny Internationals@Skoda nebo v místní LGBTQ+ komunitě. Jak se Škodě Auto daří být rozmanitá a inkluzivní? A co se stalo, když se Vojtěch vyoutoval na služební cestě v Malajsii?
Patříte mezi velké zastánce diverzity a jste součástí skupiny Škoda Proud, která zvyšuje osvětu o LGBTQ+ lidech. Je automobilka vůči komunitě vstřícná?
Rozhodně, já jsem se vyoutoval hned. Přišel jsem i za Sonjou, vedoucí celého Škoda GCC, a řekl jsem jí: „Ahoj, jsem Vojta. Jsem adoptovanej, napůl Vietnamec a teplej”. Přijala to skvěle. Diverzita ze mě doslova čiší. Otevřenost používám k prolomení ledů.
Jaký typ akcí Škoda Proud zaštiťuje?
Každý měsíc míváme sedánky, bowling nebo třeba i vícedenní teambuildingy. Jezdíme společně i na hory. Akcí se vždy účastní nejen zástupci LGBTQ+, ale i lidé, kteří tuto komunitu podporují. Připojit se může kdokoliv. Dokonce i můj šéf Chris se k nám připojil jako podporovatel při jednom z duhových pochodů festivalu Prague Pride!
V rámci své pozice hodně cestujete, především do Asie. Byla vaše orientace v těchto zemích někdy problém?
Ne. Já jsem se vyoutoval i na služebních cestách v Indonésii nebo v Malajsii, což jsou muslimské země, kde za příslušnost k LGBTQ+ komunitě hrozí tresty. Ale já se vyoutuju všude. Tamní kolegové to vůbec neřešili, chodili se mnou ven a byli strašně přátelští. S přístupem k LGBTQ+ lidem mám všude ve Škodě Auto tu nejlepší zkušenost.
Myslíte si, že svým otevřeným chováním a komunikací o tématu LGBTQ+ můžete pomoci i ostatním kolegům?
Určitě. Krátce poté, co jsem se vyoutoval, za mnou přišel jeden z mých kolegů a řekl mi, že je super, že jsem se hrdě přihlásil ke své orientaci. Sám je LGBTQ+ a díky mně se prý cítí mnohem lépe.
Jste také ve skupině Internationals@Skoda. Co přesně tu podnikáte?
Skupinu jsme založili primárně pro cizince, kteří přijdou pracovat k nám do Škody Auto. Rád s nimi chodím třeba na společné večeře, protože chci procvičovat cizí jazyky. Ovládám angličtinu, španělštinu a teď se učím německy. Díky společným akcím a skupině Internationals@Skoda potkávám i další zajímavé lidi ze Škodovky, se kterými můžu zdokonalovat své jazykové dovednosti.



Škoda Proud je zaměstnanecká skupina, která staví mosty napříč firmou a vytváří inkluzivní pracovní prostředí. Připojit se můžou všichni zaměstnanci a zaměstnankyně, nejen LGBT+ kolegové a kolegyně. Škoda Proud pořádá pravidelná neformální setkávání a podílí se na akcích pro celou firmu.
50
Z tolika zemí světa pocházejí zaměstnanci Škody Auto. Aby se všichni zahraniční kolegové a kolegyně cítili v České republice vítáni, rozhodlo se několik zahraničních zaměstnanců Škody Auto založit interní zaměstnaneckou skupinu Internationals@Škoda, aby mohli mezi sebou sdílet rady a zkušenosti. Díky této skupině můžou také čeští zaměstnanci a zaměstnankyně poznávat nové lidi a jejich kultury.
Jaký máte vztah se svými nadřízenými?
Můj vedoucí Chris je nejlepší šéf, jakého jsem kdy měl. Velmi dobře vycházím i s vedoucí Škoda GCC Sonjou, kterou jsem už zmiňoval. Když jsem nastupoval do česko-německé firmy, bál jsem se, že v ní budou jen striktní a odtažití Němci, kteří budou vyžadovat dress code a budou velmi konzervativní. To se ale nenaplnilo a všichni lidé, se kterými nyní pracuji, jsou moc příjemní bez ohledu na národnost a jazyk, kterým mluví.
„Kam to máme naskladňovat, když tu ten regál není?“
Máte za sebou i bohaté kariérní zkušenosti, stál jste například u zrodu projektu LEAN ERP, který se týká logistiky a propojuje dodavatele s výrobou a klienty.
Ano, z toho byla spousta zážitků. Ráno jsem vždycky telefonoval s našimi klienty z Malajsie, z Indonésie nebo z Indie. Časový posun mezi námi byl pět hodin, takže jsem musel vstávat v šest hodin ráno a hned začít řešit incidenty, se kterými za mnou klienti chodili.
Vzpomenete si na nějaký kuriozní incident?
Například se stalo, že mi klienti poslali mapu svého řízeného skladu. Já jsem v systému nastavil, jak se do něj má zboží naskladňovat, ale pak jsme zjistili, že tam nedostavěli jednu řadu regálů. Zmatení uživatelé mi volali a říkali: „Kam to máme dávat, když tady ten regál není?“. Musel jsem tedy všechno ručně vyskladnit a potom se všechno zboží muselo přelepit.
Ráno jste tedy řešili incidenty. A co jste dělali odpoledne?
Odpoledne jsme opravovali systém. Když jsme v novém kódu udělali nějakou chybku, následovala plejáda různých problémů. Stávalo se třeba to, že se negenerovala správně čísla do reportů, nebo selhala automatická tvorba různých PDF dokumentů, které bylo třeba poslat klientům. Mohl se vygenerovat špatný layout, špatná cena nebo třeba selhal automatický proces na objednávání materiálu. Do každého automatizovaného procesu se může vloudit chyba, já měl za úkol je odstraňovat.
Co považujete za největší výzvu ve své práci teď?
Teď přebíráme největší projekt, který v celém koncernu vůbec je: projekt ET2000. Musíme se o něj řádně starat – když spadne, může vzniknout škoda i za několik miliard.


Na čem například pracují specialisté Škoda GCC?
LEAN ERP = Projekt, který v jednom SAP systému spojuje dodavatele, klienty a výrobu. Jeho cílem je usnadnit fungování logistiky.
ET2000 = Projekt zaměřený na usnadnění prodeje a distribuce náhradních dílů koncernových vozů.
ProCKD = SAP aplikační podpora, která zajišťuje Volkswagen Group Completely Knocked Down (CKD) byznys. Soustředí se na odesílání částí vozů všude po světě a finální produkci vozů v cílové zemi.
Do jaké míry vnímáte zodpovědnost za to, že když něco pokazíte, může se zastavit i celý koncern?
Velmi! Všichni jsme z toho tak trochu nervózní.
A jak se s tou obrovskou mírou zodpovědnosti vyrovnáváte?
Snažím se vycházet ze zkušeností ostatních. Mám kolegy, kteří zde působí už třeba 15 let a říkali mi, že zastavili výrobu Škodovky třeba i na tři hodiny, přesto tu pořád pracují. Podle nich si z toho nemám dělat vrásky. Takže na možné potíže samozřejmě myslíme, ale snažíme se obavy minimalizovat.
Už se vám něco takového stalo?
Výrobu jsem nezastavil, ale zastavil jsem vývoj v rolloutu OneSap projektu, kde se každá hodina počítala. Indičtí uživatelé mě požádali, abych přesunul SAP paket ze starého systému do nového, ale neřekli mi, o jaké množství programů se přesně jedná. Tak jsem prostě přesunul vše – a rozbil tím nový systém na pět hodin. Tím pádem se mou vinou zastavil projekt, na kterém pracovalo 120 lidí.
A i vy tu pořád pracujete.
Naštěstí tehdy můj seniornější kolega všechno rychle opravil. Rozhodně to ale byla komplikace. Musely se odrolovat věci, které jsem do systému naroloval já i někteří ostatní, a pak jsme vše museli transportovat znovu.
Škoda GCC obsluhuje celý koncern Volkswagen. Spolupracujete tím pádem s kolegy jak z Evropy, tak třeba z Asie. Potýkáte se při práci s mezikulturními rozdíly?
První mezinárodní projekt, na kterém jsem pracoval, byl OneSAP. Spojovali jsme tehdy tři systémy, tři obrovské výrobní závody v Indii. Tížil nás jednak čas, ale právě i kulturní rozdíly mezi námi a kolegy z Indie. Indové totiž z podstaty své kultury nechtějí přiznat, že vám nerozumí. Museli jsme se tedy ptát několikrát a stále se ujišťovat, že se opravdu všichni chápeme.
Je možné vidět i nějaký hmatatelný výsledek vaší práce?
Ten vidí spíš distributor, protože díky našemu systému může objednávat a naskladňovat součástky, které za ním pak putují přes celý svět.

„Každá změna, kterou jako programátor provedu, je globální. Když naprogramuju něco špatně, promítne se to do celého světa. Proto každá změna před uvolněním prochází release a test managementem.”

Vzpomenete si na nějakou další náročnou situaci, kterou jste musel v práci řešit?
Dobrým příkladem je třeba vývoj pro Supplier Rating. Jde o externí SAP systém, kde lze dohledat veškerá hodnocení dodavatelů z hlediska udržitelnosti nebo kredibility. Lze zjistit, jestli nevyužívají dětskou práci a tak dále. Já jsem měl na starosti tvorbu interface mezi jejich systémem a systémem ve Ško-Energo a Škoda Auto Deutschland, které mohly snadno zjistit, jestli můžeme od daného dodavatele objednávat, nebo mu naopak naše zboží prodávat. Hotový interface bylo třeba spustit v konkrétní den a hodinu, takže jsem program ještě o půlnoci spolu s dalšími kolegy dolaďoval. Následně jsme ho v danou hodinu spustili. Jenže se nám začala generovat špatná čísla a systém nefungoval. Kvůli tomu se nakonec zastavily objednávky pro Ško-Energo i Škoda Auto Deutschland na celé dva dny. Problém vznikl špatnou komunikací mezi Německem a Čechy, potíž byla na obou stranách, ale bylo to rozhodně náročné. Chyba navíc zasáhla do objednávek.
V tak velkém koncernu, kde pracuje tolik různých IT oddělení, bývá důležité vést zevrubnou dokumentaci o provedených změnách.
Ano, každá změna, kterou jako programátor provedu, je globální. Když naprogramuju něco špatně, promítne se to do celého světa. Proto máme několik mechanismů, jak chybě zabránit. Před nasazením změny do ostrého provozu probíhá samozřejmě několikastupňová kontrola. Nejprve proběhne kontrola samotného programu – kvalita dokumentace, kompatibilita se SAP-Standardem, znovupoužitelnost v jiných regionech a procesech, prevence dvojího rozvoje. Následuje kontrola možných dopadů změny v jednotlivých regionech a po ní testování koncovými uživateli dle standardizovaných testovacích scénářů..Teprve po úspěšném absolvování celého řetězce kontrol smí být změna uvolněna do ostrého systému..Samozřejmě se v ojedinělých případech stává, že se po vydání změny vynoří chyby, které se při testování neobjevily.
Jakým způsobem vás v tomto ohledu koncern Volkswagen školí?
Máme obrovskou zodpovědnost, proto Volkswagen zavedl rozsáhlý výukový program na vývojářské klíče, k jehož úspěšnému zakončení patří i cesta do Německa, kde nás zkouší šestičlenná komise. Ta si ověří, že umíme nejen programovat, ale i dokumentovat. Když nyní udělám i třeba malinkou změnu v kódu, dvě hodiny ji pak dokumentuji a informuji o ní všechna možná místa. Dokumentace je tu velmi precizní a bez ní by to nešlo. Když nějaký jiný programátor v koncernu kdekoliv na světě něco změní, můžu si rychle a snadno dohledat, co a jak upravil.
Vystudoval jste environmentální chemii – obor, který s logistikou řízených skladů na první pohled příliš nesouvisí.
V rámci svého studia jsem se věnoval i matematickému modelování a programování čistírenských procesů, zkušenosti využívám i teď. Chemie mě zároveň naučila zajímat se a rozumět tomu, jak spolu věci souvisí a jak na sebe navazují. Což se mi teď hodí, abych rozuměl celému procesu, a nejen určitému výseku, který mám na starosti.
Co jste naopak musel po nástupu dohnat?
Během svého studia jsem se například nesetkal s ekonomií, takže účetnické znalosti jsem se musel doučit. Naštěstí je účetnictví zrovna docela jednoduché a lze ho dohnat i samostudiem.
Co máte na své práci nejradši?
Nastoupil jsem do korporátu, abych cestoval. Teď, po třech letech zahraničních cest, už mám pocit, že jsem se nacestoval dost. Byla to každopádně velmi přínosná zkušenost. A další velký benefit? Možnost potkávat lidi z celého světa, z celého koncernu. Také mám moc rád naše pražské kanceláře.


Co Škoda Auto nabízí svým zaměstnancům? Začtěte se.

Sídlíte ve Vysočanech, v budově AFI City, nových a moderních kancelářích.
Škoda GCC má nejhezčí prostory, ve kterých jsem kdy byl. I holešovické centrum Visionary, náš druhý office, je moc hezký. Pamatuji si, že už při nástupu na mě působil velmi dobře. A tady v AFI City je to nakonec ještě hezčí! I všichni lidé, kteří v našich kancelářích pracují, jsou velmi nápomocní a přátelští. Pamatuji si, že se mě hned po nástupu ujala kolegyně, všechno mi ukázala, doprovodila mě všude, kam jsem potřeboval, a cítil jsem se díky tomu velmi příjemně.
Cestujete rád i v soukromém životě?
Trochu mi teď překazil plány můj přítel, který koupil chalupu u Kutné Hory, takže se ze mě stal chalupář a nejezdíme nikam. Tady v kanceláři jsem teď za Hujera, co nosí jablíčka z vlastní zahrádky. A taky za happiness managera a zahradníka.
Jaká byla vaše oblíbená destinace, než jste si pořídil chalupu?
Dřív jsem pracoval pro Pirelli a dvakrát měsíčně jezdil služebně do Říma. Proto jsem si oblíbil Itálii. Naučil jsem se díky tomu i trochu italsky – když jsme řešili nějaký problém, všichni automaticky přešli do italštiny. Když pak na takových schůzkách trávíte třeba i sedm hodin denně, něco ve vás zůstane.
Jaký má Vojtěch vztah k řízení a vozům Škoda? Přiznává, že se raději vozí, než řídí. Jeho partner má ale jízdu autem radši než létání – a tak se spolu nakonec vozem vypravili až do Barcelony. Škodovky ve vozovém parku Vojtovy rodiny hrají prim. „Tatínek má Škodu Karoq, maminka Škodu Citigo a já sám vlastním Škodu Yeti.“
Zdá se, že studium jazyků je dalším z vašich koníčků.
Je to tak. Jazyky jsou pro mě spojené s lidmi, a ty mám rád. Moji nadřízení jsou Němci, proto se teď věnuji hlavně němčině. Oni mě pak učí i vtípky a slova, která se člověk na Duolingu nedozví. Navíc máme výborné firemní kurzy. Škodovka nám dokonce platí i akcelerační individuální kurzy, což je výborný benefit, který při učení jazyků hodně pomáhá.
Co vám dělá radost po práci?
Třeba naše teambuildingy. Ty jsou skvělé, a hlavně jsou často! Navštěvujeme své oblíbené restaurace, nebo se účastníme sportovních aktivit v rámci sportovní ligy ve Škoda GCC. Chodíme v pondělí na badminton nebo v létě na volejbal, případně plážový volejbal. Kolegové dokonce jeli na společnou dovolenou na surfy do Maroka, takže náš týmový duch je rozhodně silný a hodně si na něm zakládáme.


„Teambuildingy jsou skvělé. A hlavně jsou často!”
Zažil jste i nějaké netypické teambuildingy?
V tomhle týmu jsem od dubna a už jsme zažili například Oktoberfest. Jsem i v Ladies Group, tak jsem vyrazil na tah také s kolegyněmi. V minulém týmu jsme jezdili v létě na kola a v zimě na běžky.
Jste sportovec?
Sport miluju. Od malička jsem tancoval. Věnoval jsem se společenským tancům, latině, učil jsem salsu, zumbu, ještě mám někde prošlý lektorský certifikát. Vyučoval jsem i standardní tance v Centru muzikálového herectví, které připravovalo své studenty na konzervatoř. Chodím i cvičit, anebo běhat, alespoň 5 kilometrů. V našem týmu je ale sport třeba i to, kdo vypije nejvíc piva!
Při pohledu na váš outfit a doplňky se musíme zeptat – je móda váš koníček?
Ano, to je. Původně jsem chtěl přijít i v paruce. Ve volném čase jsem dřív dělal stylistu, kreslím a kdysi jsem chtěl být návrhářem. Moje máma se mnou, když jsem byl malý, chodila i paličkovat a vytvářet tak ručně krajky. Občas si něco i upravím zlatou barvou či nití, protože mám rád kromě barvy duhy i zlato-černou kombinaci, ale teď už na to moc není čas.
Takže jste celkem renesanční člověk.
Ano, v minulé práci jsem dělal v marketingu, zkoušel jsem i web design a máme dokonce s přítelem i vlastní e-shop. Prodáváme dárkové předměty.
Umíte i úplně vypnout a jen odpočívat?
Jasně, miluju třeba počítačové hry. Jsem fanouškem fantasy, teď hraju Baldur’s Gate 3. Vždycky jsem chtěl být elfem a naučit se elfsky, ale teď má kvůli práci přednost němčina. Zamiloval jsem si jí hlavně díky německému popu a mému oblíbenému zpěvákovi Wincentovi Weissovi.


VOJTĚCH POSPÍŠIL
systémový analytik ve Škoda GCC
Studoval Masarykovu střední školu chemickou a poté environmentální chemii na VŠCHT. Do Škody Auto nastoupil v roce 2020 a spolu se svými kolegy stál u zrodu projektu LEAN ERP, který usnadňuje logistiku a naskladňování dílů v celém koncernu. Nyní přebírá další náročný projekt ET2000. Ten by měl zjednodušit distribuci náhradních dílů. Vojtěch se také angažuje ve skupinách Škoda Proud a Internationals@Skoda.
Miluje komunikaci s lidmi, učí se cizí jazyky, zajímá se o módu a ve volném čase zahradničí na své chalupě. V minulosti se účastnil mimo jiné projektu One Young World, který sdružuje mladé leadery z celého světa. Dostal se tam jako zástupce své předchozí firmy, ale rovněž jako reprezentant LGBTQ+ komunity. Jeho nebývalá otevřenost je patrná hned z první věty, kterou nám poví: „Ahoj, jsem Vojta. Jsem adoptovanej, napůl Vietnamec a teplej.”
