3 důvody, proč se vyplatí propojení průmyslové a akademické sféry

Anglickým termínem win-win se označují situace, ze kterých těží všechny zúčastněné strany. V prostředí automotive může jít například o spolupráci firmy a univerzity. Jan Urban, který působí jako hlavní metrolog Škody Auto, právě završuje doktorandská studia a už několik let propojuje obě sféry. Zde jsou 3 hlavní důvody, proč tuto symbiózu považuje za důležitou.
1. Společný rozvoj a inovace
„Když do sebe všechno zapadne, může vzniknout spolupráce s velmi zajímavými výsledky pro obě strany,“ poznamenává Jan Urban. Správně nastavené propojení umožňuje univerzitě využívat průmyslové zdroje a znalosti firem pro svůj výzkum i vývoj. Podniky na druhou stranu mohou aplikovat nejnovější vědecké poznatky a inovace. Tímto způsobem se teoretické koncepty rychleji transformují v praktické aplikace. „Ideální je, když se teoretický koncept vymyslí na univerzitě ve spolupráci s průmyslovým partnerem. Ten výsledky aplikuje ve výrobě a za dohledu dané vysoké školy je případně dále optimalizuje,“ shrnuje zkušený metrolog.

2. Překlenutí mezery mezi teorií a praxí
Spolupráce firem a univerzit studentům poskytuje příležitost využít své teoretické znalosti v reálném průmyslovém prostředí, což je zásadní pro jejich profesní rozvoj. „Jedna vysoká škola může mít techniku třeba v oblasti optického měření, druhá se zas soustředí na jinou oblast. Ve velké firmě se setkáte s obojím najednou,“ říká hlavní metrolog největší tuzemské automobilky a pokračuje: „Díky spolupráci se Škodovkou mají studenti možnost naplno otestovat a rozšířit své teoretické poznatky v praxi. Mladí lidé se zde často poprvé setkají s reálnou problematikou, kterou si ozkouší na vlastní kůži. Ve škole by znalosti ve větší míře zužitkovali třeba až u závěrečné práce.“


Proč v metrologii není prostor pro chyby?
Přečtěte si rozhovor s Janem Urbanem.
3. Příprava nových profesionálů
Stáže a další programy můžou studentům změnit život. První kontakt s praxí totiž často ovlivní jejich kariérní směřování. Nepřekvapí proto, že po absolvování studia mnohdy zamíří právě do firmy, která je zaujala už coby studenty. „Jako pedagog jsem si získal mnoho studentů, se kterými spolupracuji dodnes. Z jednoho absolventa předmětu Průmyslová metrologie je nyní doktorand a stal se mou pravou rukou ve Škodovce,“ říká Jan Urban, který působí zároveň jako pedagog na ČVUT. Symbióza akademického a průmyslového prostředí pomáhá připravit mladé lidi na oborové výzvy. Poskytuje jim relevantní dovednosti a zkušenosti, ze kterých čerpají v dalších kapitolách svého profesního života nejen v automobilovém průmyslu.
